דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התוכי כחיית מחמד 

מאת    [ 15/12/2008 ]

מילים במאמר: 1437   [ נצפה 5325 פעמים ]

כללי
גידול ציפורי נוי וציפורי מחמד קיים כבר אלפי שנים. יש מגוון רחב של בעלי כנף המגודלים כחיות מחמד: ציפורי שיר (כנרים, פינקים), דורסים (בזים), עופות מים (ברווזים), עופות יבשתיים (יונים ופסיונים) ועוד. אך ללא ספק רוב בעלי הכנף המוחזקים כחיות מחמד שייכים לקבוצת התוכיים.
מטרת דף מידע זה היא לתת סקירה כללית על גידול תוכים כחיות מחמד. בדף מידע זה לא יפורטו התכונות והדרישות הספציפיות של מיני התוכים השונים.

בחירת התוכי
ישנם מאות מיני תוכים. ההבדלים ביניהם רבים: צבע, גודל, יכולת דיבור / חיקוי, יכולת התרבות בשבי, קלות הגידול, קלות ההתחברות לבני אדם ועוד. ישנם תוכים שהם "האכלת יד" - ידידותיים למגדל וחברותיים לעומת תוכי "פרא" שאינם רגילים למגע ידיים ועלולים לנשוך או להיבהל כשמתרבים אליהם.
באופן כללי, למגדל המתחיל מומלץ לבחור תוכי קטן שקל לגדל ( כגון תוכון או קוקטייל) ורק לאחר מכן לפנות לגידול תוכים גדולים יותר ( כגון ז'אקו, ארה או קקדו).


בית התוכי - הכלוב
הגודל המינימלי ההכרחי הוא כלוב שבו מתאפשרת לתוכי פריסת כנפיים מלאה ללא מגע בקצות הכלוב. למרות זאת מומלץ לשים את הציפור בכלוב בגודל המקסימלי האפשרי - אין כלוב גדול מדי.
על הכלוב להיות מחומר חזק דיו שהציפור, בעזרת מקורה, לא תוכל לגרום לו נזק ,שלא יכיל חומרים רעילים, שיהיה בטוח לציפור וקל לניקיון.
את הכלוב רצוי למקם קרוב למרכז הפעילות בבית כדי לשבור את שגרת החיים, המשעממת לעתים, של הציפור.
מקלות עמידה: יש להניח בכלוב מקלות עמידה, רצוי מעץ טבעי לא רעיל שניתן להחליף בקלות. לתוכים- מספיק למקם מקל אחד כיוון שהם נוטים לשבת על המקל הגבוה ביותר. בכל מקרה יש לוודא שמיקום המקל לא יאפשר זיהום כלי האוכל והמים בהפרשות הציפורים - לא למקמו מעל לכלי האוכל.
כלי מים ואוכל: כלי אוכל רחבים ולא עמוקים מעודדים אכילה. ציפור בריאה יכולה להגיע לכלי האוכל והמים ללא בעיה ואין צורך לשים אותם בסמוך למקלות העמידה.
היגיינה: ניקוי יומי של רצפת הכלוב מהפרשות, כלי האוכל והמים ימנעו בעיות בריאותיות רבות. מומלץ ניקוי יסודי שבועי של כל הכלוב. נייר לבן, נייר מגבת או כל סוג נייר אחר קל להחלפה מומלץ ככיסוי לרצפה המוחלף מדי יום. כך יתאפשר מעקב צמוד של הפרשות הציפור וגילוי מוקדם של בעיות בריאותיות.
צעצועים: צעצועים שונים נותנים עניין ופעילות גופנית. יש לבחור את הצעצועים בקפידה ובהתאמה לציפור. יש לוודא שהצעצוע לא עלול לגרום נזק הן מבחינת פציעה מעצמים חדים והן מבחינת סוג החומרים מהם בנויים הצעצועים. משקולות עופרת, שקימות בחלק מהצעצועים, עלולים לגרום להרעלה.

סביבה הכלוב
- טמפרטורה: טמפרטורת הסביבה המתאימה לציפור בריאה היא טמפרטורת חדר, טמפרטורה שנוחה לבעלים. שינויים חדים בטמפרטורה ומשבי רוח עלולים להוות סכנת חיים לציפור חולה. בטמפרטורה גבוהה מדי הציפור תראה סימנים של נשימה בפה פתוח ופריסת הכנפיים לשם קירור.
- לחות: לרוב ציפורי הנוי יש יכולת להתמודד עם טווח רחב של רמות לחות בסביבה, אם כי ציפורים מאזורים טרופיים ייהנו יותר מסביבה לחה ע"י שימוש בקערות רחבות עם מים שישמשו כאמבט או ע"י ריסוס יומי של הציפור במתז מים. חשוב מאוד לשמור על הציפור בסביבה חמימה וללא רוח כל עוד הנוצות אינן יבשות.
- אור ואויר צח: גישה לאוויר פתוח ולקרינת שמש ישירה חשובים לאורח חיים בריא של הציפור. ניתן לשים את הכלוב בחוץ אולם יש לוודא כי הוא אינו חשוף לרוח ישירה וכי ישנם אזורים מוצלים להגנה משמש ישירה. אם הציפור ממוקמת בתוך הבית יש להימנע מחשיפתה למזהמי אויר למיניהם כגון קוטלי חרקים בתרסיסים, עשן סיגריות ואדי טיגון (אדי טיגון של מחבתות טפלון רעילים ביותר לציפורים!).

הזנה
התזונה היא אחד הגורמים החשובים ביותר בגידול נכון של תוכים.
המטרה היא לנסות להגיע להזנה הטבעית של התוכי - מצב שאינו אפשרי מבחינה מעשית.
ישנם תוכים עם צרכים מסויימים (כגון דייסה ללורים) אך באופן כללי יש לגוון ככל האפשר בסוגי מקורות המזון לתוכי. התוכי הינו ציפור צמחונית ומקורות צמחוניים צריכים להיות עיקר מזונו.
סוגי המזון שאפשר לתת לתוכי:
תערובות גרעינים. צורת ההזנה הנפוצה ביותר בתוכים ביתיים אך אינה מומלצת כמזון העיקרי של התוכי. התערובות מכילות סוגי גרעינים שונים כגון דוחן, תירס וגרעינים שחורים. הבעיה עם תערובות אלה שלעתים יש בהם חסרים תזונתיים ופעמים רבות התוכי בוחר רק סוג מסוים של גרעינים ועל כן הזנתו דלה.
כופתיות. זהו למעשה תערובות של גרעינים גרוסה ודחוסה בתוספת ויטמינים ומינרלים. היתרון של הכופתיות על פני התערובות הוא שהתוכי אוכל מזון מגוון יותר - הוא לא יכול לבחור סוג גרעינים מסוים. ההמלצה היא שהכופתיות יהוו את עיקר מזונו של התוכי.
קטניות להשריה. תערובות של קטניות כגון שעועית ועדשים שיש להשרות במים מס. שעות או אף להנביט על פני מס. ימים. מהווה מקור לחלבון איכותי לתוכי ומהווה תוספת יומית נאותה לכופתיות.
פירות טריים. יש לתת באופן יומי לתוכי: תפוח, אגס, בננה, שזיפים ועוד. יש להימנע מאבוקדו שעלול להיות רעיל לתוכים.
תוספות של ויטמינים ומינרלים. מומלץ בעיקר לתוכים הניזונים מתערובות גרעינים, שבהם עלול להיות חסר תזונתי.
ניתן לתת לתוכים מאכלים נוספים כגון ירקות (פלפל אדום), מקלות דבש, אבני סידן, ביצה קשה פעם בשבוע, אורז, לחם ובמבה,
אין להאכיל תוכים בבשר, אבוקדו, מזון מתובל, עגבניה, תפוח אדמה, שוקולד ואלכוהול.
בכל סוג מזון בו יש סימן שאלה לגבי הבטיחות בהזנה- אין סימן שאלה - עדיף לא לנסות על התוכי שלך.
בכל מקרה מומלץ להתייעץ בווטרינר או במגדל מנוסה לגבי ההזנה המתאימה לתוכי מסוים.

פעילות מחוץ לכלוב
כדי להבטיח אורח חיים בריא לציפור בכלוב ולשבור את שגרת חייה כדאי לאפשר לה פעילות יומית . ציפור משועממת עלולה לגרום לעצמה נזקים קשים. ישנן ציפורים שניתן לשחרר בבית באופן מבוקר לזמן קצר. לפני השחרור יש לוודא:
הדלתות והחלונות סגורים(כולל וילונות או תריסים)
הסירים במטבח מכוסים
סגירת מכסי האסלה
הפסקת פעולת מאווררי תקרה.
הפסקת חימום באש גלויה (גז, תנורי ספירלות ).

התוכי כגורם מחלה באדם
תוכי החי בקרבה לאנשים עלול לגרום לבעיות רפואיות בבני אדם. על ידי ידיעה מוקדמת וטיפול נכון ניתן לצמצם את הסיכון בצורה משמעותית. הבעיות הנפוצות:
מחלת הכלמידופילה (כלמידיה). מחלה חיידקית שעלולה לגרום לדלקת ריאות באנשים, בעיקר באנשים עם בעיות חיסוניות. בדיקה וטרינרית יכולה לאשר אבחנה של החיידק בתוכי, אבחנה שלאחריה מבוצע טיפול אנטיביוטי בתוכי. ניקוי יומי של כלוב התוכי מההפרשות יכול להוריד את סכנת הידבקות אנשים מתוכים חשודים/נשאים/חולים/לא בדוקים
חיידק הסלמונלה. עלול לגרום לבעיות שלשול באנשים. נפוץ יותר בבתי גידול ובעופות (תרנגולות).
אלרגיות ובעיות נשימה. ישנם אנשים הרגישים לאבק הנוצות של התוכים. במצבים כאלה יש לשקול את הישארות התוכי בבית.
נשיכות. תוכים, במיוחד התוכים הגדולים, עלולים לנשוך ולגרום לנזק חמור, במיוחד בילדים קטנים. יש להקפיד על מרחק בין תוכי נשכן לילדים קטנים.

בדיקה ביתית לבריאות הציפור
ציפור בריאה היא ציפור שמחה: יש לוודא מדי יום שהציפור ערנית, פעילותה תקינה, אוכלת כרגיל, הנוצות נקיות ויפות, הלשלשת תקינה והנחיריים נקיים. בציפורים עם טבעת על הרגל יש לוודא שהיא חופשייה לזוז עם גדילת הציפור. מעקב אחר משקל הציפור על ידי שקילה שבועית שלה וניהול מעקב יכול להוות אמצעי לגילוי מוקדם של בעיות בריאותיות.

סימני מחלה בתוכים
סימני מחלה בתוכים יכולים להיות מאוד מגוונים אם כי בחלק גדול מהמקרים רואים ציפור שקטה, חלשה, מצונפת בעצמה, לא רוצה לאכול ונוצותיה מנופחים. סימנים נוספים:
הפרשות מהעיניים ומהנחיריים.
רעשי נשימה או נשימה בפה פתוח.
צליעה.
כנף שמוטה.
דימומים.
שינויים באופי הצואה: כמות הלשלשת, הצבע והקונסיסטנציה (שלשול).
נפיחויות וגושים לא רגילים.
אובדן נוצות / התקרחות.
כל שינוי שנראה לא רגיל עלול להראות על מחלה כלשהי.

מחלות ובעיות רפואיות נפוצות בתוכים:
יש מגוון מאוד רחב של בעיות רפואיות בתוכים . הגורמים והבעיות הנפוצים ביותר (אך לא היחידים) הם:
וירוסים שונים, כגון מחלת המקור והנוצות, מחלת הפוליומה.
חיידקים שונים כגון סלמונלה וכלמידיופילה (כלמידיה).
טפילים פנימיים כגון תולעים וחד תאיים.
טפילים חיצוניים כגון כינים ואקריות.
חסרים תזונתיים כגון חסר ויטמין A וחוסר סידן.
טראומות כגון נשיכות או שברים.
דימומים מנוצה או ציפורן שבורים
תלישת נוצות על רקע התנהגותי.
מחלות פנימיות כגון מחלות כליה, מחלות כבד.
גידולים שפירים וגידולים סרטניים.
הרעלות כגון הרעלת טפלון או הרעלת מתכות כבדות.
כליאת ביצה.

בדיקה וטרינרית
עם קניית התוכי מומלץ לקחתו לבדיקה כללית אצל הוטרינר, שתכלול הסברים על אופן גידול הציפור, בדיקה כללית של הציפור ובדיקות נוספות על פי הצורך. בכל מקרה של חשש לשינוי בריאותי כלשהו יש לקחת את הציפור לבדיקה וטרינרית.
במסגרת הבדיקה הוטרינרית יש לעתים צורך בבדיקות נוספות מעבר לתחקור הראשוני והבדיקה הכללית של התוכי. מטרת בדיקות אלה היא לשלול או לאשר בעיות רפואיות מהן סובל התוכי.
הבדיקות המבוצעות לתוכי לצורך אבחון יכולות לכלול בין היתר:
- בדיקות דם מסוגים שונים
- צלומי רנטגן, לעתים בשילוב עם חומר ניגודי
- בדיקות מיקרוסקופיות
- בדיקות צואה
- בדיקות בקטריולוגיות, פרזיטולוגיות ווירולוגיות
- בדיקות שתן
- בדיקות אולטרסאונד
- בדיקות אנדוסקופיות

כמו כל בעל חיים, הטיפולים הרפואיים בתוכים חולים יכולים לכלול טיפולים כלליים תומכים כגון האכלות, תרופות, חמצן ואינפוזיה- לעתים תוך כדי אשפוז, טיפולים רפואיים ספציפיים לגורם המחלה כגון אנטיביוטיקה ונוגדי הרעלה וטיפולים כירורגיים כגון תיקון שברים וחילוץ ביצה מחלל הבטן.

טיפולים מונעים
למניעה חשיבות מכרעת לבריאות הציפור. המניעה מתחילה מתנאים נאותים בבית הכוללים הזנה, כלוב וסביבה תקינים.
טיפולים מונעים הניתנים במרפאה הוטרינרית כוללים בדיקות למחלות שונות כדי לבדוק נשאות, טיפולים נגד טפילים לפי הצורך , שקילה ובדיקה כללית תקופתית.
נכון לזמן הכתיבה לא קיימים חיסונים הניתנים לתוכים בארץ באופן רוטיני.

************************************************************************************

לשאלות נוספות או הערות ניתן לפנות למרפאה וטרינרית "כל חי" רחובות:
מייל: info@kolhai.co.il
טלפון: 08-9358535
פקס: 08-9358536
ד"ר אורן אולמן הינו רופא בכיר במרפאה וטרינרית "כל חי" שנפתחה בשנת 1989 ברחובות. בשנת 2004 המרפאה שינתה מיקום לכתובתה הנוכחית ברח' בנימין 37 ברחובות ובכך הפכה לאחת המרפאות הגדולות והמתקדמות באזור.
הדגש במרפאה הוא על רפואה מונעת מיטבית לצד אבחונים וטיפולים מתקדמים תוך שמירה על יחס אישי עם לקוחות המרפאה.
www.kolhai.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב